Na e-shopy jsou postupně kladeny větší nároky, především v zájmu ochrany spotřebitele a osobních údajů.

Pro legální provoz e-shopu potřebujete zejména následující dokumenty.

Obchodní podmínky

Ideální řešení je nechat si vypracovat obchodní podmínky od právníka na míru pro vaše potřeby. Můžete ale využít také vzorové obchodní podmínky od APEK (Asociace pro elektronickou komerci).
Najdete je zde: https://www.apek.cz/vzorove-obchodni-podminky-apek

E-shop je povinen zveřejnit aktuální znění obchodních podmínek na webu (doporučené umístění odkazu je v patičce). Dále je povinen zasílat podmínky ke stažení v každém e-mailu s potvrzením objednávky, a to v aktuálním platném znění v okamžiku uzavření kupní smlouvy (potvrzení objednávky). Doporučuje se zasílat obchodní podmínky v trvale dostupné formě jako přílohu emailu.

 

Jak vložit obchodní podmínky do e-shopu

  1. Přejděte na záložku Obsah > Stránky
  2. Vytvořte novou stránku a pojmenuje ji Obchodní podmínky.
  3. Vložte text obchodních podmínek
  4. Uložte stránku
  5. Přejděte na záložku Obsah > Hlavní menu
  6. Klikněte na “Přidat položku menu”
  7. Vyplňte název (Obchodní podmínky), Umístění (jeden z boxů ve spodní menu – lišta) a v poli Stránka vyberte Obchodní podmínky
  8. Klikněte na “Přidat”.
Přidání obchodních podmínek do patičky
  1. Poté přejděte na záložku Nastavení > Nastavení objednávek.
  2. Zde nastavte přílohy. Do první přílohy nahrajte soubor s obchodními podmínkami (doporučujeme formát pdf). Do druhé přílohy nahrajte vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy (doporučujeme formát docx pro Word)
  3. Klikněte na Uložit.

Nyní jsou vaše obchodní podmínky veřejně na webu a odesílají se jako příloha v potvrzovacím emailu zákazníkovi.

Nezapomeňte, že po každé změně obchodních podmínek je potřeba aktualizovat je na obou místech – tedy ve Stránkách i v přílohách v Nastavení objednávek.

Vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy

Vzorový formulář se používá pro odstoupení od smlouvy v minimální zákonné lhůtě 14 dnů. Měl by vedle obchodních podmínek tvořit přílohu potvrzovacího emailu a zároveň být veřejně ke stažení na vašem e-shopu.
Můžete použít dostupné vzory, které jsou zveřejněny k volnému použití, případně si nechat vzor vypracovat od právníka.

Pro zveřejnění na eshopu a nastavení do přílohy emailu postupujte stejně jako u obchodních podmínek, viz výše.

Zásady zpracování osobních údajů (GDPR)

Zásady představují hlavní dokument k ochraně a zpracování osobních údajů v souladu s GDPR. Musí být oddělený od obchodních podmínek a veřejně dostupný na vašem eshopu.

Doporučujeme ho umístit do patičky, podobně jako obchodní podmínky, viz výše.

Zásady zpracování osobních údajů tvoří pouze jeden z dokumentů pro vyhovění požadavkům GDPR. Neberte ochranu osobních údajů na lehkou váhu a poraďte se s právníkem. Nedoporučujeme spoléhat se na veřejně dostupné vzory těchto dokumentů, pokud nevíte, jak je přesně upravit.

Reklamační řád

Účelem reklamačního řádu je informovat zákazníky o podmínkách reklamace zakoupených produktů. Měl by být veřejně dostupný na vašem e-shopu, doporučujeme ho umístit do patičky, podobně jako obchodní podmínky, viz výše.

Lze použít volně dostupné vzory, případně, pro větší jistotu, si jej nechat vypracovat od právníka.